-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:40247 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:18

فردي به پيامبر گفت: ابتر، چون داراي فرزند پسر نبود، اما خداوند نسل پيامبر را از طريق حضرت زهرا(س) حفظ كرد، اما نسل از پدر و فرزند پسر باقي مي ماند. در مورد پيامبر اين چينين نيست.

در خصوص انساب فرزندان به والدين بايد گفت: فرزندان و ذريّه ها اعم از پسران و دختران منتسب به والدين بوده و پدر و مادر نقش تعيين كننده در شكل گيري شخصيت آن ها دارند و در احكام اسلامي نيز تفاوت بين فرزندان (پسران و دختران) از حيث نسب نيست؛ از اين رو فرزندان اعم از پسر و دختر از پدر و مادر ارث مي برند. همين طور پدر و مادر از فرزندان خود ارث مي برند، از اين رو مي توان گفت به حساب واقع همان گونه كه فرزندان پسر از نسل هاي انسان به حساب مي آيند، فرزندان دختر نيز از ذريه ها و نسل انسان به حساب مي آيند.

البته عرف معمولاً فرزندان را از نسل پدران به حساب مي آورند و اين امر اعتباري است. بودن نسل پيامبر از طريق فاطمة زهرا(س) غير منطقي نيست، بلكه همخوان با واقع است.

جهت توضيحات بيشتر قسمتي از تفسير نمونه را مي آوريم. در تفسير آية 84 سورة انعام آمده است: ... سلسلة نسب از طرف پدر و مادر به طور يكسان پيش مي رود و به همين دليل نوه هاي پسري و دختري هر دو ذريه و فرزند زادة انسان محسوب مي شوند.

روي همين جهت امامان اهلبيت كه همه از طرف دختر به پيامبر(ص) مي رسند، ابناء رسول الله(فرزندان پيغمبر) خوانده مي شوند.

اگر چه در دوران جاهليت كه براي زن اهميتي قائل نبودند، تنها نسب را از طرف پدر مي دانستند، ولي اسلام قلم بطلان بر اين فكر جاهلي كشيده است.

اتفاقاً اين موضوع در زمان ائمه مطرح بوده است، و آن ها با همين آيه كه دليل دندان شكني محسوب مي شود به آن ها پاسخ مي گفتند.

از جمله در كافي و در تفسير عياشي از امام صادق(ع) روايت شده كه فرمود: خداوند در قرآن، نسب عيسي را كه از طرف مادر به ابراهيم منتهي مي شود، به عنوان ذريه (فرزند زاده) بيان كرده، آنگاه آية و من ذريته داود و سليمان را تا آخر و آية بعد را هم تا لفظ عيسي تلاوت كرد.

در تفسير عياشي از ابوالاسود روايت شده: روزي حجاج كسي را نزد يحيي بن معمر كه از علاقمندان خاندان پيامبر(ص) بود فرستاد كه من شنيدم تو حسن و حسين را فرزندان رسول خدا مي داني و در اين باره به آيات قرآن استدلال مي كني، در حاليكه من قرآن را از اوّل تا به آخر خواندم و به چنين آيه اي برنخوردم، يحيي بن معمر گفت: آيا در سورة انعام به اين آيه برخورده اي كه مي گويد: و من ذريته داود و سليمان ... و يحيي و عيسي گفت: آري خوانده ام، گفت: مگر نه اين است كه در اين آيات عيسي ذرية ابراهيم شمرده شده، با اين كه از طرف پدر به او نمي رسيد؟!

در عيون الاخبار در ضمن يك حديث طولاني در زمينة گفتگوي امام موسي بن جعفر(ع) با هارون الرشيد و موسي بن مهدي، نقل مي كند كه او به امام كاظم(ع) گفت: چگونه شما مي گوييد ما ذرية پيامبريم، در حالي كه پيامبر پسري نداشت و نسل از طريق پسر است نه دختر و شما فرزندان دختر او هستيد؟ امام در پاسخ از او خواست كه از اين سؤال صرف نظر كند، ولي هارون اصرار كرد و گفت: به هيچ وجه صرف نظر نمي كنم، زيرا شما معتقديد همه چيز در قرآن مجيد است و بايد از قرآن آيه اي در اين باره بياوريد، امام فرمود: و من ذريته داود و سليمان و ... سپس سؤال كرد: پدر عيسي كه بود؟ گفت: عيسي پدر نداشت. فرمود: بنابراين اگر او ملحق به ذرية پيامبران است از طريق مريم مي باشد. ما نيز ملحق به ذرية رسول خدا از طرق مادرمان فاطمه هستيم.

بعضي از متعصبين اهل تسنن نيز، اين موضوع را در تفسير خود ذيل همين آيه آورده اند، از جمله فخر رازي در تفسير كبير خود مي گويد: اين آيه دلالت دارد بر اين كه حسن و حسين از ذرية پيامبرند زيرا خداوند عيسي را از ذريه ابراهيم شمرده است با اين كه تها از طريق مادر به او مربوط مي شود.1



1 تفسير نمونه، ج 5، ص 327 - 329.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.